Jicht en voeding

Jicht kan op verschillende manieren behandeld worden. De meest voor de hand liggende methode is medicatie. Echter is een combinatie van algemene leefregels en voedingsadviezen ook erg belangrijk voor de behandeling van Jicht. Jicht en voeding is dan ook erg belangrijk voor het behandelen van deze chronische aandoening.

De kans op een jichtaanval kan aanzienlijk verkleind worden als de volgende adviezen worden opgevolgd.

  • Alcohol heeft een bevorderlijke functie op de aanmaak van urinezuur. In het bijzonder bier zorgt voor verhoogde aanmaak. Minder daarom zeer met alcohol en probeer maximaal 1 glas per keer te nuttige.
  • Matig fructose-glucosestroop. Dit zit in vele suiker gezoete frisdranken en voedingsstoffen. Deze vloeibare stroop wordt voor een groot deel omgezet in urinezuur.
  • Overgewicht zorgt ook voor meer urinezuur. Val af, maar niet te snel.
  • Drink veel vocht, denk aan 2 tot 3 liter per dag. Doordat er meer urine ontstaan zorgen je nieren ervoor dat urinezuur sneller afbreekt.
  • Varieer veel met voeding.

jicht en voeding

Voeding en de kans op een Jichtaanval

Huisartsen schrijven vaak een purine beperkt dieet voor. Hier zijn echter de meningen over verdeelt. Veel urinezuur wordt namelijk aangemaakt via purines uit je eigen lichaam. De meeste purines uit bepaalde voeding hebben niet direct invloed op urinezuurgehalte van bloed. De kans op een nieuwe jichtaanval kan aanzienlijk verkleint worden door middelen te vermijden zoals: veel spiervlees, met name rund, varken en lam. Ook vissoorten zoals sardines en ansjovis kan beter worden vermeden. Daaronder vallen ook garnalen en kreeft.

Melkproducten, vitamine C en cafeïne beschermen echter tegen jicht en kunnen daardoor beter genuttigd worden.

Jicht en voeding is daarom een erg belangrijke combinatie. Zorg er altijd voor dat de juiste balans aanwezig is.

Voor het volgen van adviezen raadpleeg altijd eerst een huisarts.

Voeding en jicht is een belangrijke combinatie echter kan naproxen goed helpen bij het remmen van de pijn.

Voor meer informatie kijk dan op de website van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten.

Stress

Ook stress is ongezond. Doordat het lichaam gespannen is verbruikt het veel energie en calcium. Stress kan daarom een veroorzaker zijn van jicht. Zorg ervoor dat er regelmatig wordt ontspannen en neem voldoende rust.